Це
Арнольд Шварценегер. Мабуть, така заява дуже старомодна — культ Голі-вуду
скінчився років десять тому, і діти українських степів уже не мріють душу
закласти за можливість хоч би одним оком подивитись на Каліфорнію, країну
усмішок і апельсинів. Дома цікавіше. І, мабуть, зовсім не патріотично називати
улюбленим актором американця австрійського походження, коли історія вітчизняних
кіно й театру знає багатьох, талановитіших за старого Шварца. До того ж фільми
я із задоволенням дивлюся російські, слухаю «Арію» і «Кіпєлова», найкращим
артистом усіх часів і народів вважаю Володимира Висоцького і зневажаю попсу в
усіх її проявах, навіть дуже якісну й дорогу. А все, що має лейбл «Made in
USA», — це якісна й дорога попса. Принаймні, все сучасне, тому що Голівуд, як і
вся культура в радіусі п'ятдесяти штатів, перебуває в глибокій творчій кризі.
Багатомільйонні бюджети й професійна реклама не можуть приховати головне:
сюжети й амплуа акторів не мінялися вже більше двадцяти років — і в країні
виросло покоління, яке й не знає, що кіно може бути іншим. А блок-бастери не
вносять нічого нового і більш за все нагадують почесний кортеж на пишних
похоронах.
Так,
легко й почесно вихваляти своїх, особливо коли є за що. Наприклад, будь-кого з
тих, хто працював у радянському кіно в часи його розквіту, в сімдесяті роки; бо
люди ці геніальні усі до одного, і фільми для того технічного рівня чудові, але
я належу до іншого покоління — і «довліє дневі злоба його». Можна вихваляти й
сучасне російське кіно, тим більш, що воно розвивається швидше за будь-якого
бройлера і буде розвиватись тими ж темпами ще років з двадцять. Легко вихваляти
сучасний рок — твори його флагманів довершені. Але про кожного з цих людей —
від режисерів до кліпмейкерів — можна сказати, що вони опинились «в потрібному
місці в потрібний час», тобто серед однодумців. Разом легше бити батька й
долати вершини, ніж наодинці. Не набагато, але легше.
Тому
мій улюблений актор — австрієць-емігрант, що не пішов найлегшим шляхом
асиміляції, не змінив прізвище, задовге для Голівуду, не зробив, хоч і міг,
кар'єру в «конятині» (так називають найпримітивніші поп-серіали — через
найвідомішого з говардових персонажів, Конана-варвара). Той, що зумів самотужки
пробити целулоїдну стінку і примусити декого з глядачів вдавитися попкорном —
тому, що через незвичні, людські почуття раптом здавило горло. Тих, чия душа ще
не зовсім заросла салом, хоч очі й звикли до стандартних жахів і струмків крові
з кукурудзяної карамелі.