Автор: nest
Дата: 03.12.2024
В умовах загального падіння продажів коньяку на внутрішньому ринку в лідерів галузі є шанс розділити між собою частку продажів, що припадала раніше на невеликі підприємства і постачальників імпортного "напою ангелів".
Динаміка ринку
Початок 2009 р. не обіцяє нічого гарного вітчизняним операторам коньячної галузі - за підсумками першого кварталу виробництво зменшилося майже на 30% (порівняно з аналогічним торішнім періодом). Втім, ще на початку року фахівці відзначали значне уповільнення темпів розвитку галузі - замість "звичайних" протягом останніх років 25-30% зростання обсяги виробництва за підсумками 2008 р., порівняно з 2007 р., збільшилися всього на 8% (до 3,86 млн дал).
Тоді оператори були схильні пов'язувати падіння темпів у галузі з поступовим насиченням ринку і охопленням всіх доступних груп споживачів. Однак Кирило Пріхно, керівник аналітичного відділу Першого національного виноробного холдингу (ПНВХ; м.Дніпропетровськ; управлінське об'єднання підприємств первинного і вторинного виноробства, виробництво коньяку в 2008 р. - 665,9 тис.дал, входить до складу корпорації "Логос"), вважає: "З початку 2009 р. на ринку продовжує зберігатися негативна динаміка виробництва коньяку. У січні, порівняно із січнем 2008 р., падіння обсягів виробництва склало 54%, а в лютому-березні, порівняно з відповідними місяцями 2008 р., - 15%. У результаті, за підсумками першого кварталу загальне падіння виробництва в Україні досягло 29,2% - було розлито лише 586 тис.дал коньяку, тоді як за перший квартал 2008 р. - 828 тис.дал".
Основна причина провального кварталу в галузі - зниження доходів громадян і, як наслідок, падіння попиту (падіння попиту відзначають оператори ринку вина і горілки - ред.).
До того ж цікавим є те, що обсяги виробництва скоротилися нерівномірно у всіх операторів. Наприклад, за даними директора з маркетингу ЗАТ "Завод марочних вин і коньяків "Коктебель" (ЗМВК "Коктебель"; АР Крим; виробництво коньяку в 2008 р. - 405,1 тис. дав) Наталії Ворожейкіної, у січні-лютому 2009 р. виробництвом коньяку займалися тільки 11 заводів, у той час як протягом 2007-2008 р. напій розливали 19-20 підприємств. І якщо до березня лідери ринку потроху нормалізували продажі і навіть почали "рапортувати" про відновлення торішніх обсягів виробництва, то підприємства "другого ешелону" переживають важкі часи. Як відзначають експерти, уже стає зрозуміло, що картину коньячного ринку України в 2009 р. визначить "самопочуття" його провідних операторів.
Ціни
За словами операторів, у 2009 р. у структурі продажів коньяку за ціновими сегментами відбулися, у цілому, очікувані зміни. Так, за підрахунками ПНВХ, продовжує стрімко скорочуватися сегмент продукції цінової категорії "до 30 грн." за 0,5 л, що викликано введенням мінімальних роздрібних цін на коньяк (25 грн. за 0,5 л) - за даними роздрібного аудита, на початку року на нього припадало всього 3% продажів у натуральному вираженні (в 2008 р. - до 35%). Найбільшим став сегмент "30-40 грн." за 0,5 л - 37% продажів у натуральному вираженні.
Фахівці вважають, що цінові рухи на цьому не завершилися, і вже найближчим часом найбільш продаваним на внутрішньому ринку стане коньяк, пропонований у роздробі за 40-50 грн. за 0,5 л. Зараз його частка в натуральних продажах становить 31%, у той час як торік вона була трохи більше 20%.
Разом з тим при загальному зниженні продажів продукції на коньячному ринку оператори відзначили й одну позитивну тенденцію. Девальвація гривні привела до зростання продажів вітчизняного коньяку високого цінового сегмента (більше 50 грн. за 0,5 л, залежно від виробника). Справа в тому, що прагнення імпортерів максимально застрахуватися від валютних ризиків призвело до різкого (вдвічі і більше) підвищення цін на імпортні коньяки з Вірменії та Франції, раніше пропоновані в діапазоні 120-150 грн. за 0,5 л. Продажі таких коньяків зупинилися, а ввезення практично припинилося. У результаті споживачі дорогої коньячної продукції почали купувати марочні вітчизняні коньяки. Втім, потрібно обмовитися, що коньяки преміум-сегменту (як вітчизняні, так й імпортні) забезпечують не більше 5% всіх продажів і навряд чи врятують галузь. І справа тут не тільки в платоспроможності покупців.
"Продажі преміальних коньяків (більше 10 років витримки) не відіграють вирішальної ролі у фінансовому становищі підприємства. Це в першу чергу пов'язане з тим, що даний продукт дуже обмежений у своєму виробництві - такі коньяки виготовляються зі спиртів, які були закладені десятиліття тому. Через що різко збільшити їхнє виробництво ми не можемо", - пояснює пані Ворожейкіна.
У той же час потрібно враховувати, що Законом №797 від 25.12.09 р. "Про внесення змін у деякі закони України з питань оподатковування" були внесені зміни в ставки акцизного збору на коньячні спирти - передбачене поетапне підвищення розмірів оподатковування аж до 2011 р. Уже з 1 липня 2009 р. ставка збору на коньяк буде збільшена з нинішніх 10 грн. до 14 грн. за 1 л 100%-ого спирту. За оцінками деяких виробників, це призведе до збільшення мінімальної роздрібної ціни на 2-3 грн. за 0,5 л та істотно на попиті не позначиться. Наприклад, як порахували в ПНВХ, щоб зберегти рентабельність після підвищення акцизу на коньячні спирти на 40%, підприємствам достатньо буде збільшити ціни в середньому на 5%.
"Це вимушений захід, що дозволить зберегти колишні обсяги прибутку, а отже, і темпи інвестування в галузь, особливо у виноградарство і первинне виноробство", - розповідає Кирило Пріхно.
Правда, деякі виробники стверджують, що в другій половині 2009 р. ціни на коньяк виростуть мінімум на 5-7 грн. за пляшку 0,5 л, що перевищить так званий поріг цінової чутливості споживача. Втім, могло бути й гірше. Нагадаємо, що в попередньому варіанті Закону №797 (на стадії законопроекту) взагалі пропонувалося дорівняти ставку акцизу на коньяк до ставки на етиловий спирт і у такий спосіб з початку року підвищити її до 21,55 грн. за 1 л 100%-ого спирту. Тому виробники, в остаточному підсумку, поспішають запевнити громадськість, що вони цілком задоволені поетапним принципом підвищення ставок акцизного збору.
Сировинна дискусія
Як кажуть аналітики, крім введення мінімальних роздрібних цін і підвищення ставок акцизного збору на ринкову динаміку, природно, вплинула і девальвація гривні, що позначилася на вартості сировини та комплектуючих. Наприклад, як розповідає Юлія Комарова, директор з маркетингу ЗАТ "Одеський коньячний завод" (ОКЗ; м.Одеса; виробництво коньяку в 2008 р. - 708,2 тис.дал), у результаті нестабільності на валютному ринку різко зросли ціни на імпортні коньячні спирти. Крім того, скасування державних дотацій на спиртокуріння у Франції (що пов'язано, зокрема, з неврожаєм винограду в Європі в 2008 р.) стало додатковим фактором зростання ціни на закордонну сировину високої якості (зараз, за словами пані Комарової, 1 л французького спирту коштує близько EUR6).
Звичайно, як підкреслює пані Комарова, "вітчизняний спирт, перекурений в умовах повного циклу виробництва, обходиться українським підприємствам усього за 2,3 грн. за 1 л". Погано те, що повний цикл виробництва, за даними ОКЗ, зараз забезпечують усього чотири коньячних заводи (ЗАТ "ОКЗ", ВАТ АПФ "Таврія", ЗАТ "ЗМВК "Коктебель" і АП "Ужгородський коньячний завод").
Інші підприємства галузі пані Комарова досить категорично назвала "боттлерами" - виробниками коньячних напоїв з імпортної, часто неякісної сировини. Потрібно сказати, що інші фахівці відносять до коньячних підприємств повного циклу і заводи, що належать ЗАТ "Зелений гай" і ЗАТ "Алеф-Віналь". Тож варто враховувати, що представники галузі особливо і не приховують, що з вітчизняних витриманих спиртів виготовляються тільки марочні коньяки і частково коньяки 4- і 5-річної витримки (усього 20-25% коньячної продукції).
Черговий виток дискусії щодо боттлерства розгорівся невипадково. Нагадаємо, що Законом №797 з 1 січня 2010 р. в Україні вводиться норма про обов'язкове використання не менше 25% вітчизняного спирту при виробництві коньяку. За словами голови Комітету ВР із питань податкової та митної політики Сергія Терьохіна, логіка Закону спрямована на "стимулювання виробництва вітчизняного коньяку за схемою замкнутого циклу - свої виноградники, викурювання і витримка". Втім, як зауважує Важа Іукуридзе, генеральний директор ТОВ "Промислово-торговельна компанія "Шабо" (Одеська обл.; виробництво коньяку в 2008 р. - 193 тис. дал), дотримання цієї норми в рамках всієї галузі поки виглядає сумнівним. "Тільки нестача виноматеріалів для виробництва вина і шампанського становить 32 млн л, а нам пропонують ще й перекурювати 25% вітчизняної сировини. Виникає питання - де взяти сировину відповідної якості тут і зараз?" - резонно запитує він. Більше того, як побоюється Кирило Пріхно, у результаті прийняття Закону "дефіцит вітчизняних виноматеріалів в 2009 р. може значно зрости, підприємства коньячної галузі, що не мають власної сировинної бази, у нових умовах здатні "підігріти" попит на українську сировину".
Очевидно, на ці нестиковки звернули увагу й чиновники- у результаті переговорів між представниками влади і низки коньячних підприємств була досягнута домовленість про перенесення терміну введення норми "про 25%" на 5 років і про відмову від поширення цієї норми на бренди. Але для реалізації досягнутого компромісу буде потрібно внесення змін до Закону №797. Наскільки відомо, минулого тижня відповідний законопроект у парламенті зареєстрований ще не був.
Прогноз
Нестабільність на коньячному ринку породжує найрізноманітніші, часом діаметрально протилежні прогнози операторів. Наприклад, враховуючи падіння виробництва напою в першому кварталі, Наталія Ворожейкіна вважає, що галузь так і не зможе до кінця року наростити обсяги.
"Уже зрозуміло, що позитивної динаміки на ринку коньяку не буде. Наші експерти схиляються до того, що галузь навіть не вийде на показники минулого року, і обсяги виробництва будуть на 10-20% менші, ніж у 2008 р.", - стверджує вона.
Більш оптимістично настроєний Кирило Пріхно, він вважає, що лідери ринку все-таки зуміють скористатися ситуацією і розділять між собою частку продажів, що припадала раніше на невеликі підприємства та імпорт (очевидно, мається на увазі, що споживання продукту істотно не знизиться).
"На наш погляд, за підсумками року виробництво і продажі, як мінімум, не опустяться нижче показників 2008 р.", - вважає пан Пріхно. У той же час, на думку Юлії Комарової, вітчизняний ринок коньяку в 2008 р. був ще далекий від насичення й у результаті економічної кризи відбудеться лише уповільнення темпів розвитку галузі. Тому, за її прогнозами, продажі виростуть "не більше ніж на 5% або (як найгірший варіант) залишаться на рівні торішніх показників".
Втім, як відмітив Володимир Демчак, президент Української торгово-промислової конфедерації (УТПК; м. Київ; входять 10 асоціацій і професійних об'єднань у сфері промисловості та торгівлі; з 2008 р.), в умовах економічного спаду виробникам коньяку важливо не "випустити з уваги" перспективу розвитку галузі. Адже, за його словами, за останні роки провідні коньячні підприємства нагромадили велику кількість витриманих спиртів українського походження і у найближчому майбутньому можуть серйозно заявити про себе на зовнішніх ринках. За оцінкою пана Демчака, галузь тільки починає реалізовувати свій експортний потенціал, і "український коньяк" спроможний навіть буде позмагатися з категорією "українська горілка".
Ринок у цифрах
Товар, реалізований на ринку: коньяк.
Кількість операторів: у 2008 р. було видано 28 ліцензій на виробництво коньяку (реально працювали 20 виробників); близько 20 імпортерів.
Виробництво в 2008 р. : 3860 тис. дал.
Експорт у 2008 р. : близько 238 тис. дал.
Імпорт у 2008 р. : 440 тис. дал.
Структура продажів: близько 49% роздрібних продажів забезпечила продукція в ціновому сегменті 30-40 грн. за 0,5 л.
Михайло Дикаленко, Еліна Московчук
Назад
Комментариев:
0
Просмотров:
998
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[
Реєстрація |
Вхід ]